Fresh Press portal
Nezavisni informatvni portal

Filmska recenzija: To dolazi

Američki horor film “To dolazi” je, drugo po redu dugmetražno ostvarenje, američkog redatelja i scenariste Davida Roberta Mitchella. Glavna uloga pripala je mladoj, ali prosperitetnoj glumici Maikai Monroe, dok se u sporednim pojavljuju Keir Gilchrist, Daniel Zovatto, Jake Weary, Olivia Luccardi i Lili Sepe. Film je premijerno prikazan na prošlogodišnjem filmskom festivalu u Kanu, da bi u kino distribuciju u Evropi krenuo početkom februara, odnosno, početkom maja u Sjedinjenim Državama.

Sinopsis

Nakon što je sa momkom Gregom {Daniel Zovatto} imala seksualni odnos, Jay Height {Maika Monroe} je suočena sa prokletstvom, koji je njen momak sa sebe skinuo, te na nju prenio. Da bi se i sama prokletstva oslobodila, potrebno je da ima seksualni odnos sa trećom osobom.

Kritički osvrt

Koliko god se jednom činilo da je ovo samo dobar horor film – nije. Film “To dolazi” iako na prvi pogled površan i pomalo besmislen, bavi se gorkom istinom neizbježnih posljedica. Naravno, ne iskače iz opsega horor žanra, ali film nije ni upola strašan koliko je gorak, i za sažvakati težak.

It3

Redatelj filma, amerikanac David Robert Mitchell, inspiraciju za pisanje scenarija pronašao je u snovima koje je imao kao dijete. Naime, u njegovim snovima, odnosno, noćnim morama, baš kao što je i prikazano u filmu, biva gonjen od nepoznatih ljudi. Dodao je i to, da je razvod njegovih roditelja dok je još bio dijete, mnogo utjecao na pomenute, tjeskobne snove. Sve to, rezultiralo je pisanjem ideje za film, ali ne i preslikavanjem snova. Jer, u njegovim snovima nije bilo mjesta seksu i seksualno prenosivim infekcijama/bolestima.

Prolog filma koristi se kao udica. Pitanje je, da li će se jedan upecati ili ne. Pa, prolog ni završio nije, ja sam već bio ‘upecan’. Gledao sam rad sa kamerom, odnosno, rotiranje kamere za 360 stepeni, i već sam znao da ovo neće biti film kao i svaki drugi. Fotografija na kraju prologa, u svoj svojoj izopaćenost, fascinirala me je.

It

Redatelj se koristio kamerom, odnosno, lećama širokog ugla, što je najviše primjetno u pomenutim rotirajućim kadrovima. Takođe, fotografija ne bi bila efektna ako i ono što je u kadru nije atraktivno, bilo to posmatraču lijepo ili ne. Tako da, bio u kadru napušteni dio grada Detroita ili ne, ljepota fotografije se nije mogla zanemariti, kao ni spretnost kamermana priliko snimanja kadrova. Sa tim u vezi, usudio bih se reći da je film snimljen sa minimalističkom, ali efektnom dozom art fotografije.

Sama priča je, u jednu ruku kao i fotografija, prikazana umjetnički. Bar sam ja tako shvatio radnju filma. Naime, indirektnim, inteligentnim i naravno, originalnim putem, redatelj je prikazao živote onih koji su oboljeli od neke/ih seksualno prenosivih infekcija, koje u mnogim slučajevima budu uzrok smrti zaraženog i/ili zaražene. Sa tim u vezi, nisam htio praviti izlete u svijet natprirodnog, jer je to 1001 put ranije na filmu viđeno te samim tim postalo dosadno. Paralelu sam napravio sa ovim, smrtnim životom i svim opasnostima koje prijete da nas unište ili bar naruše naše zdravlje. Upravo ta bliskost ovaj film čini mnogo strašnijim nego što u suštini i jeste jer, vjerujem da ništa strašnije od stvarnosti sa kojima se borimo na dnevnoj bazi, nema i neće biti.

It4

Naravno, u filmu su prisutni i momenti iznenađenja ali iste možemo na prste jedne ruke izbrojati. Jedan takav kadar ponavljao sam najmanje pet puta. Jer, ono što se našlo iza Yarinih leđa, u mračnom hodniku, jednostavno me je ostavilo bez teksta. Takođe, kad sam i pomislio da će se nešto izenenada u kadru pojaviti, to se nije desilo. Međutim, u iščekivanju sam bio napetiji nego što inače bivam. Razlog tome jeste Disasterpeace!

Richard Vreeland poznatiji kao Disasterpeace, američki je muzičar i kompozitor, koji je bio odgovoran za muziku u filmu. Iako je ovo njegov prvi filmski angažman, Richardov talenat je neupitan. Muzika, koju je dobio miksajući chiptune i elektroniku, proganjala je čak i onda kada se u kadru ništa značajno nije dešavalo. Možda i krajnje nezahvalno od mene, ali muzika je dominirala i proizvodila je osjećaj napetosti mnogo više nego što je to sama radnja filma.

It5

Film “To dolazi”, ma šta god “to” bilo, odličan je u svakom pogledu. Svojom umjetničkom strukturom snimanja filma, nostalgičan je i originalan. Stravičan, subliminalan i indirektno društveno odgovoran film, koji neće pokrasti simpatije onih, koji od horor filma očekuju brutalne, abnormalne i scene bogate nasiljem.